Sivut

torstai 9. syyskuuta 2010

Kilpavarustelua (ja huonoa omatuntoa)

Olen miettinyt tätä bloggerin ihmeellistä maailmaa. Mikä, tai ehkä pikemminkin mitkä asiat tekee blogista suositun, miksi joillain blogeilla on enemmän lukijoita kuin toisilla?
Vaikuttaako asiaan se, että kellä on hienoimmat kuteet ja prameimmat kämpät? Kenellä on oikeus viedä idea joltain toiselta ja esittää se omanaan?
Pitääkö mielipiteensä pitää internetin ihmeellisessä maailmassa vai saako ne tuoda ilmi, ja missä määrin?
Tälläisiä kysymyksiä olen miettinyt.

Oman blogini lukijamäärä on kasvanut aika tasaisesti. Alussa mulla oli kymmenisen lukijaa, sitten kaksikymmentä, kolmekymmentä.. ja siitä se vähitellen on noussut tuonne päälle viidenkymmenen. Välillä haikeillen katson suosikkiblogieni lukijamääriä jotka hipovat sataa, tai jopa tuhansia. Olen minäkin haaveilut siitä että olisin todella suosittu bloggari, ja kirjoittaisin joka päivä pidemmän tai vähän lyhyemmän sepustuksen siitä, mitä olen puuhaillut ja millainen kolttu oli tällä kertaa päällä tai mitä olen tänään puuhaillut. Välillä sähköpostiin tupsahtaisi sponsorilta viesti, että haluaisitko blogisssasi mainita meistä, saat tälläiset ja tälläiset edut. Ollappa niin esittelykelpoinen vaatekaappi... :D Mie siis tykkään ihan hirveästi seurata muotia kaikissa eri muodoissaan, mutta opiskelijabudjetti kun on niin se vähän rajoitaa. Onneksi hyvällä säkällä second handina saattaa saada hyviä juttuja hyvällä hinnalla!

Kirjoittamisen jalo taito on mulle ainakin yksi merkittävä tekijä minkä takia alan lukemaan blogeja, samoin kuin kuvallinen anti. Yleensä jos tekstin seurana ei ole kuvia en jaksa niitä kauhean tarkasti lukea. Niin myös kappalejaot, pisteet kuin pilkutkin ovat tärkeitä, kun kirjoittaja muistaa laittaa ne oikeille paikoilleen. Kirjoitusvirheitä täynnä oleva teksti on todella ärsyttävää. Ei, en kuitenkaan ole hirveen tarkka näiden suhteen, virheitä sattuu mullakin. :)
Haluaisin myös tietää, ratkaiseeko suurimman osan lukijamääärän suuruudesta se, että onko kirjoittaja vain yksiselitteisesti hyvännäköinen ja persoonallinen, vai omistautunut tekstilleen? Saako eniten materiaa ostava automaattisesti suuremman lukijamäärän kuin se, joka sydämellään pohtii asioita ja naputtelee ne tänne. Joskus nyppäisee myös se, että kuvia on hirveästi ja tekstiä vähän, tai ei ollenkaan.

Ja sitten toi kopiokissana oleminen.. En oiken tiedä tekeekö jotkut sitä tahallaan vai tahattomasti. Valmisvaatteita kun tässä maailmassa on rajattu määrä, ja väkisin, tai sattumalta, jollain ihmisellä, kenties lähimmäisellä, on samanlaiset materiahimotukset menossa kuin sinullakin. Tai sitten motiivina on puhdas ärsyttäminen. Tähän oman kokemukseni mukaan liittyy itsensä liioittelu, olen niin tätä ja tätä.
Toisaalta, ehkä ainut tapa saada täysin uniikkeja luomuksia on suunnitella ja ommella vaate alusta loppuun itse.

Sitten vielä noihin mielipiteisiin. Olen hyvin, hyvin useasti miettinyt missä se mielipiteiden julkaisun raja ihan aikuisten oikeasti menee. Saanko mie julkasta inhokkilistojani, ja sanoa vaikka että te anonyymit sietäisitte saada selkäänne, jotka siis haukkuvat toisia, esimerkkinä "henkilö X on  aivan perseestä koska hänellä on vaikkapa ihan sairaan ruma sohva/tukka/naama"? Tuleeko mun hännillä juoksemaan joku kiukkuinen ihminen, jos erehdyn jossain kummassa mielenhäiriössä (:D) sanomaan että stna tee tolle sun lärvilles oikeesti jottain, mie en kestä enää.. Allekirjoittaneena tein joskus tänne blogiini inhokkilistan ja siitäkös eräs henkilö suoraan sanottuna "riemastui". Toisaalta, mun oma asiahani se on mitä mieltä mie oon jostain. Get over it.
Jos mie vaikka inhoan crocseja, niin se ei tarkoita että inhoaisin henkilöä Y ihmisenä. :) Ja niin edelleen..

En muuten tiedä onko tässä tekstissä mitään järkeä. Toivottavasti.

Niin, ja tunnen välillä itsekin huonoa omatuntoa koska toteutan näitä välillä itsekin. En ole vain kehdannut myöntää. Olen melkein viaton, älkää ampuko!

Ps. Työstin tätä tekstiä parisen päivää. Kauhee työstäminen näissä mielipideteksteissä. xD

Ps.Varoitus. Saattaa sisältää huumoria.:D Ja ihan ilkeyttäni en laittanu kuvaa tähän. Mwhahaha.

7 kommenttia:

  1. Hei tää oli tosi hyvä kirjoitus!
    Oon miettinyt monia samoja juttuja, mutten oo uskaltanut kirjoittaa niitä esille. :D
    Kiitos siis kun puit mun ajatuksia sanoiksi!

    VastaaPoista
  2. Tuo on niin totta, oikeesti... Minä taas kadehdin teitä kaikkia jotka ovat saaneet edes sen maagisen puoli sataa kasaan, itse jumitan kolmeviiden paikkeilla... :D Mut on seki ihan hyvin ottaen huomioon mun blogin laadun. Mut muaki vituttaa, ku mulla on oikeesti ihan oikeeta asiaa mun blogissa mut ei se ketään kiinnosta niin kauan ku en esittele siellä ihquja vaatteita tai muuta fancya. Mutta minkäs teet kun olen köyhä enkä erityisen kauniskaan, joten ainoat asiat mistä mulla siellä on puhuttavaa on mun oma tylsä elämä ja sit jotkut kantaaottavat jutut. Mut ihan sama, koetan sinnitellä siellä... xD

    VastaaPoista
  3. Kiva kirjoitus.^^ Itse tykkään postailla paljon kuvia, ja voisin kyllä koittaa panostaa myös enemmän kirjoitteluun, se vaan vaatii uskallusta..

    VastaaPoista
  4. Jaa-a. Paha sanoa oikeasti mikä tekee blogista suositun :S Mullakin noussut nuo lukijamäärät samalla tavalla kuin sulla, eli pikkuhiljaa. Nyt oon ainakin huomannu että hirmu suosittuja on noi materia blogit. 0.0

    Mutta kyllä minuu lähinnä nyppii lukea sellasia materia blogeja, jossa kirjoittaja vaan lespaa ostoksillaan, eikä kerro niistä lähes mitn...
    Eli en usko että raha hommaa ratkaiseen, vaan asenne ja tyyli miten kirjoittaa ;)

    VastaaPoista
  5. Jos ei halua, että itseään kopioidaan, niin silloin pitää tosiaan tehdä ne vaatteet alusta loppuun itse. Olen pohtinut paljon tuota samaa asiaa, sillä saan itse kuulla jatkuvasti olevani (surkea) kopio eräästä ihmisestä. Onneksi tämä henkilö ei itse pidä blogia, niin tämä asia on vain yhden kaveripiirin sisäinen.. :D

    Tosiaan, joissain blogeissa viehättävät tekstit, toisissa persoona, toisissa bloggaajan ulkonäkö, toisissa vaatteet. Itse ainakin jaksan aina kuolata ja kadehtia toisten vaatekaappeja.

    Ja mielipidekirjoitukset ovat aina hauskaa luettavaa. Jos joku ei ymmärrä niiden olevan mielipiteitä niin se on hänen menetyksensä. Ehkä olen vain itse liian kärkäs tässä asiassa, mutta tykkään pohtia ja saada pohdittavaa, vaikka olisinkin kuinka eri mieltä asioista :)

    VastaaPoista
  6. Kopiokissailusta sen verran, että samojen tai samanlaisten vaatteiden ostaminen ja käyttäminen ei mielestäni edes ole kopioimista, saati tietyn hiusvärin valinta. Värejä ja tuotteita kun on vain se rajallinen määrä, toisaalta muodin mukana tulee senkaltaisia ilmiöitä, että ihmiset vain huomaavat himoitsevansa samanlaista materiaa (vaikka ei ns. muotia seuraisikaan, ihminen imee väkisinkin itseensä vaikutteita ajan hengestä). Ongelma tulee esiin siinä, jos suunnittelemiasi ja itse valmistamiasi asuja sekä ideoitasi erilaisiin tyyleihin ja asuihin, sinulle ominaisia hiustyylejä, koristeita, meikkaustyylejä, kuvien poseja ja jopa mielipiteitäsi ja kiinnostuksen kohteitasi kopioidaan kokonaisuutena.

    VastaaPoista
  7. Divaseni, otin asian esiin niinkuin se on tuttavapiirissä esiintynyt. :)

    VastaaPoista

Hey, sinä anonyymi stalkkeri, muistathan jättää aina nimimerkin niin tunnistan kuka olet! Ei asiatonta kommentointia, thanks. :)